نتایج لغو شراکت خارجی سایپا و ایران خودرو/ سراتو و پیکاپ بلاتکلیف، تعهد خودروساز به خریداران

«ایران خودرو» یکی از بزرگترین خودروسازان ایران که سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تاسیس شد، نزد ایرانیان کاملا شناخته شده و در کشور، برندی پر فروش محسوب می‌شود. این شرکت بزرگ از سال‌های ابتدایی تاسیس، همکاری خود را با خودروسازان خارجی آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۳ قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای ارزی ایران افزایش پیدا کرد. شرکت ایران خودرو که در آن زمان با نام ایران ناسیونال فعالیت می‌کرد به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت. در اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. هرچند همکاری شرکت ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه به طور رسمی از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و این همکاری منجر به درآمدزایی یک میلیارد یورویی شرکت پژو از بازار خودرو ایران در سال ۱۳۸۴ شد.
در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد. اما پژو سیتروئن از شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی در سال ۹۴ و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد و در همین راستا شرکت ایکاپ شکل گرفت. یعنی شرکت جوینت ونچری که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایران خودرو و ۵۰ درصد سهام متعلق به پژو است. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو که با ایران خودرو به امضا رسید، به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ به ایران خودرو در دستور کار قرار گرفت.

اما این داستان در سال جاری باز هم تکرار شد و با خروج آمریکا از برجام، شرکای خارجی صنعت خودروی کشور، به ناچار مجبور به ترک بازار ایران شدند. در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای خرید خودرو از ایکاپ وجود ندارد اما این شرکت تعهد دارد خودروهایی که پیش ‌از این توسط خریداران ثبت‌نام شده بود را به ایشان تحویل دهد.

در دور اول تحریم‌های هسته‌ای نیز شرکت‌های بین‌المللی فعال در بازار ایران، راه خروج را در پیش گرفتند. تبعات این اتفاق در دور اول تحریم‌ها، تنها دامن خودروسازان داخلی را نگرفت، بلکه شرکای خارجی هم متضرر شدند. پژو در آن سال‌ها، به‌طور کامل از بازار ایران رفت و همین خروج سبب شد تا صادرات این شرکت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو افت کند. این افت باعث اخراج ۸ هزار نیروی پژو شد.

«سایپا» یکی دیگر از خودروسازان مطرح در ایران که از سال‌ ۱۳۴۶ فعالیت خود را آغاز کرد. در پی همکاری این خودروساز و شرکت کیا کره‌جنوبی، تولید سراتو از سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۵ از محصول سراتو آپشنال رونمایی شد و در همان سال همکاری سیتروئن و سایپا برای تولید خودرو سیتروئن c۳ در خط تولید سایپا کاشان نیز آغاز شد.
اما در این موارد نیز مشابه دیگر شرکای خارجی شاهد قطع همکاری و توقف تولید محصولات سراتو سایپا و سیتروئن c۳ هستیم. هرچند سایپا نیز متعهد شده که سراتو سایپا را به خریدارانی که ثبت‌نام کرده، نصف مبلغ خودرو را پرداخته و دعوتنامه دریافت کرده‌اند تحویل دهد.

مهم‌ترین اثری که قطع همکاری خودروسازان خارجی با شرکت‌های داخلی گذاشت تغییر در قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو است. اتفاقات اخیر نه تنها بر خودروهای تولید مشترک بلکه بر خودروهای تولید ملی نیز تاثیر گذاشته و باعث نوسان شدید قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا شده است.

این نوسانات قیمت تا حدی پیش رفت که تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد برای بعضی از خودروها به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسید و بسیاری از خودروها با قیمتی دوبرابر آنچه که کارخانه تحویل می‌داد در بازار آزاد معامله می‌شدند. اگرچه از اوایل مهرماه و با قطع روند صعودی قیمت دلار، قیمت خودرو هم تا حدی کاهش یافت اما هچنان بازار خودرو بازار بی‌ثباتی است که تغییر هر روزه قیمت‌ها باعث سردرگمی خریداران و فروشندگان خودرو شده است.
منبع: همراه مکانیک

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن