بازدید خبرنگاران از شرکت دیجی‌کالا + عکس

صبح روز یکشنبه ۲۶ آذرماه جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در نشست خبری دیجی‌کالا با عنوان «دیجی‌کالا و توسعه اقتصادی کشور» حضور یافتند و از مرکز پردازش این شرکت واقع در شهرک دانش بازدید کردند.

دو برادر سعید و حمید محمدی به عنوان بنیان گذاران دیجیکالا، وضعیت فعلی و برنامه‌های آینده این فروشگاه آنلاین را تشریح کردند.
بنابرگفته موسسان دیجیکالا این فروشگاه در بهمن سال ۸۵ با سرمایه اولیه نزدیک به صفر تاسیس شد و با یک تجربه شخصی نامناسب از خرید دوربین عکاسی برای پاسخگویی به خلا نبود محتوای مناسب در خرید شکل گرفت.
این فروشگاه که کار خود را از یک آفیسنه چندان بزرگ با چند نیرو آغاز کرده بود امروز بیش از ۲۵۰۰ نیروی تمام وقت دارد.
روزی ما دیجی کالا تاسیس شد، هدف نهایتا تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خرده فروشی ایران بود اما اکنون تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خرده فروش منطقه و خاورمیانه را در نظر داریم.
در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کاربر تجربه خرید از دیجی کالا دارند و روزانه بیش از ۲ میلیون بازدید از دیجی کالا صورت می‌گیرد. . بیش از ۳۰۰۰ فروشنده محصولات خود را از طریق دیجی کالا می‌فروشند و بیش از ۹۰ درصد از سهم خرده فروشی آنلاین از منظر مبلغ فروش متعلق به دیجی کالاست.
در چشم انداز ۳ ساله دیجی کالا ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و ده‌ها هزار شغل غیر مستقیم پیش بینی شده است.
از سال ۹۴ که بخش کتاب و رسانه راه اندازی شد حدود ۵۴۰ هزار جلد کتاب چاپی و حدود ۱۰۰ هزار کالای صنایع دستی فروخته شده است که ۱۶۲ کارگاه مورد حمایت دیجی کالا به‌صورت مستقیم قرار گرفتند.
در ادامه این نشست به پرسش ‌های خبرنگاران پاسخ داده شد.
موسسان این کسب و کار در پاسخ به سوالی درباره شبهات و ابهامات قیمتی و کالایی تخفیف‌ها که در برخی موارد کالایی پس از تخفیف خوردن تازه به قیمت واقعی می رسد یا گران‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی عرضه می شود، گفت: اغلب پس از بررسی این موارد مشخص شده که تفاوت در قیمت‌ها ناشی از واردات رسمی، گارانتی و موارد اینچنینی است که برای مثال کالایی که در فروشگاه فیزیکی با قیمت کمتر به فروش می‌رسیده جز شماره سریال‌های واردات شرکت رسمی وارد کننده نیست و به دلیل اینکه کالای قاچاق است قیمت به مراتب کمتری دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه در معرض دید ۲ هزار بازدید کننده روزانه هستیم تضمین می‌دهیم که با اراده و انگیزه قصد انجام چنین اقداماتی را نداریم و حتی این موضوعات در تیمی زیر نظر مستقیم مدیریت و خارج از سایر بخش های مجموعه رصد می‌شود. اما این اقدام به این معنی نیست که ممکن است خطای انسانی نداشته باشیم و از هیچ اشتباهی خود را عاری نمی‌توانیم بدانیم که در صورت بروز اشتباه انسانی مسئولیت آن را به عهده گرفته و جبران می‌کنیم.
*داشتن میز تعمیر و بازسازی کالا در فروشگاه‌های اینترنتی ممنوع است
محمدی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بنا بر گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه، داشتن میز کیوسی که در آنجا کالای مرجوعی تعمیر، بازسازی و نو می‌شود در فروشگاه‌های اینترنتی ممنوع است چرا در این فروشگاه میزهای کیوسی وجود دارد، گفت: تعریف میز کیوسی متفاوت است، در این فروشگاه میز کیوسی برای تعمیر و بازسازی کالا نیست بلکه وقتی کالایی عودت می‌شود و خریدار اظهار می‌کند که کالا را باز نکرده و آکبند عودت داده در اینجا صحت گفته مشتری بررسی و پلمب‌بودن کالا و عدم استفاده از آن بررسی می شود و بنابراین هیچ دخل و تصرفی در این مکان در کالای مرجوعی انجام نمی‌شود.
*ماحصل جشنواره‌هایی مثل بلک فرایدی مشتری بیشتر است نه سود بیشتر
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پرسید فروشگاه‌های اینترنتی پس از جشنواره‌های فروش ویژه مانند بلک فرایدی چه میزان سود می‌کنند، گفت: هدف این جشنواره‌ها افزایش تعداد خریداران اینترنتی و راغب کردن خریداران آفلاین و سنتی به خرید آنلاین است. رقمی برای متوسط هزینه برای جذب مشتری‌های جدید وجود دارد که در این جشنواره‌ها این رقم کاهش پیدا می‌کند. اما افزایش میزان فروش در این جشنواره‌ها به معنی افزایش سوددهی نیست و این رویدادها کمک می‌کند با هزینه کمتری مشتری جذب کنیم.
وی گفت: بنابراین یقین دارم فروش فروشگاه‌های اینترنتی در این رویداد افزایش یافته و مشتری بیشتری جذب کردند اما الزاما سود نکرده اند.
*پاسخ به شائبه فروش کالای قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی
محمدی درباره شائبه فروش کالای قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی و اینکه مسیولان اتحادیه‌های سنتی اعلام می کنند انبار فروشگاه های اینترنتی پر از کالای قاچاق است، گفت: تا پیش از اجرای رجیستری گوشی تلفن همراه، یکی از نقدهای همیشگی بالا بودن قیمت کالا در فروشگاه اینترنتی نسبت به بازار بود که شائبه گران فروشی داشت.

در حالیکه سود فروش گوشی در فروشگاه اینترنتی نزدیک به صفر است. پس از اجرای رجیستری شرایط یکسانی برای بازار و فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل الزام ارائه گارانتی ایجاد شده است.
وی گفت: برعکس اینکه به نظر می رسد فروشگاه اینترنتی مجازی و دور از دسترس هستند فعالیت آنها مجتمع و در دید است و بسیار قابل نظارت هستند و از این رو امکان فروش کالای قاچاق را ندارند.
*سودده نیستیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری با اشاره به جذب سرمایه‌گذار خارجی جدید پرسید چرا یک کسب و کار خصوصی سودده باید بخشی از سود خود را با کسی شریک شود، گفت: سودده نیستیم و برای جبران زیان‌دهی نیاز به سرمایه‌گذار داریم. علاوه بر اینکه سرمایه‌گذار با خود آورده فنی و دانش مدیریت به کشور وارد می‌کند. همچنان که فروشگاه اینترنتی آمازون بعد از ۲۱ سال فعالیت همچنان تا حدی زیان می‌کند و اگر این فروشگاه قصد داشته باشد همین امروز سودآور شود سرعت رشد پایین‌تری خواهد داشت.
وی اضافه کرد:‌ ۹۹ درصد کسب و کارهای اینترنتی ایران سودآور نیستند و از اساس اشتباه است که امروز به فکر سودآوری این کسب و کارها باشیم بلکه باید در این تجارت دید بلند مدت داشت.
وی گفت: یکی از ضعف‌های بازار ایران نداشتن برندهای ملی بزرگ در سطح جهانی است که معرف ایران باشند و این چشم‌انداز در اهداف دولت جدید نیز دیده شده است. همچنین که هم‌اکنون بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه در ایران ایجاد شده است.

پس از پایان یافتن کنفرانس خبری، اصحاب رسانه از مرکز پردازش دانش بازدید کردند و در بخش‌های مختلف این مرکز از جمله انبار، واحد محتوا، بخش خدمات پس از فروش و مرکز تماس دیجی‌کالا حضور یافتند.

در بازدید از انبار و مرکز پردازش کالای این فروشگاه، اعلام شد که: برای پذیرش ۴ میلیون کالا در این مرکز ۵۰ هزار متر مربعی ۲ کیلومتر نوار نقاله استفاده شده است؛ روزانه ۳۰۰هزار کالا به صورت ۷ روز هفته پردازش می شود و ۹۰۰ نفر به صورت تمام وقت در این محل مشغول هستند تا کالا ظرف ۲۰ دقیقه پس از ثبت سفارش آماده شود.

همچنین بیانیه شرکت دیجی کالا به شرح زیر است :

درباره‌ی دیجی‌کالا
• دیجی‌کالا از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را شروع کرده و امروز بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کسب‌وکار اینترنتی ایران است.
• دیجی‌کالا پس از ۱۰ سال از آغاز فعالیت خود، هم‌اکنون بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) را در خاورمیانه در اختیار دارد که ظرفیت ثبت سفارش این شرکت را به ۳۰۰ هزار کالا در روز افزایش داده است.
• از جمله مزیت‌های دیجی‌کالا می‌توان به پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، پرداخت در محل،‌ هفت روز ضمانت بازگشت کالا، ارسال سریع، ضمانت بهترین قیمت و تضمین اصل بودن کالا اشاره کرد. دیجی‌کالا با پایبندی بر ارزش‌ها و مزایای خود توانسته است هر ساله رسته‌های کالایی جدیدی را به فروشگاه خود اضافه کند.
• تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار نوع کالا در سایت دیجی‌کالا ثبت شده که از این میان بیش از ۱۵۰ هزار نوع کالا در حال حاضر در سایت موجود است و بیش از ۵۰ هزار نوع از آن، مربوط به برندهای تولید داخل است.
• دیجی‌کالا در حال حاضر در حدود ۲۵۰۰ نفر نیروی انسانی تمام وقت دارد.
• دیجی‌کالا توانسته تاکنون برای بیش از ۹۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند.
• دیجی‌کالا فراهم کردن امکان ورود به بازار کار را، برای افراد مستعد به‌طور جدی مدنظر دارد؛ به‌نحوی که در‌حال حاضر ۳۰ درصد نیروهای فنی و مهندسی دیجی‌کالا (نرم‌افزار و IT)، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر تشکیل شده که دیجی‌کالا اولین تجربه آنها در بازار کار به شمار می‌رود.
• دیجی‌کالا همواره در جهت حمایت از کسب‌وکارهای کوچک واستارت‌آپ‌ها قدم برداشته و نسبت به انتقال دانش و تجربیات خود به آنها، ‌اقدام کرده است. همچنین حمایت از ۱۶۲ کارگاه صنایع دستی و موفقیت در فعال کردن مجدد کسب‌وکارهای کوچک کم‌رونق، از دیگر افتخارات این شرکت به شمار می‌رود.
پلتفرم مرکز فروشندگان (Marketplace)
• پس از ۱۰ سال تجربه، وقت آن رسیده تا پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و اطمینان از ارائه‌ی خدمات باکیفیت به مشتریان، با راه‌اندازی پلتفرم Marketplace و به اشتراک گذاشتن امکانات خود، فرصت عرضه‌ی مستقیم کالا را برای تولیدکنندگان و فروشندگان نیز فراهم کند.
• در پلتفرم Marketplace یا همان «بازار مجازی ایرانیان»، تولیدکنندگان و فروشندگان قادر خواهند بود تا با قرار دادن کالاهای خود در سایت دیجی‌کالا و با استفاده از امکانات این شرکت، کالای خود را بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان برسانند.
سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته
• همانطور که در کتاب گزارش عملکرد صدروزه‌ی دولت محترم ذکر شد، دیجی‌کالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ « مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ( فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» اخیرا کامل شده است.
• منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه‌ی پلت‌فرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.
• اکثریت سهام دیجی‌کالا همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن این‌که این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است. نتایج این اتفاق نه تنها به دیجی‌کالا بلکه به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک فراوان خواهد ‌کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش دیجی‌کالا ا از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.
هلدینگ دیجی‌کالا
• دیجی‌کالا در سال ۹۵ دو فروشگاه آنلاین «دیجی‌استایل» و «فیدیبو» را به پورتفولیوی خود اضافه کرده است:
o با توجه به تجربه‌ی متفاوت خرید کالا در زمینه مد و پوشاک، دیجی‌کالا تصمیم به جدا کردن این بخش از دیگر گروه‌های محصولی گرفت تا با راه‌اندازی یک فروشگاه مستقل، بستر مناسبی برای خرید آنلاین پوشاک فراهم کند. به همین منظور دیجی‌استایل با تمرکز بر صنعت مد و پوشاک و ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مختص این بخش، راه‌اندازی شد.
o دیجی‌کالا برای ورود به عرصه‌ی فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتاب‌های مختلف برای اهالی فرهنگ و همچنین ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی،‌ در یکی از استارت‌آپ‌های فعال فروش کتاب الکترونیکی، فیدیبو، سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت با تزریق امکانات خود به فیدیبو و فراهم کردن زیرساخت‌ها، در حال توسعه و تبدیل آن به مرجعی برای خرید و مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی است.

گزارش ویدئویی این بازدید را در این لینک و  عکس های این بازدید و محیط شرکت دیجیکالا را در گزارش تصویری که در ادامه آمده، مشاهده کنید :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن