تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV + مقایسه با نسخه بنزینی

خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه خودرو امروز برای تست خودروی پلاگین هیبرید PHEV میتسو بیشی اوتلندر توسط آرین موتور دعوت شدند.
این خودرو نخستین خودروی پلاگین هیبرید در بازار ایران است که نسبت به خودروهای هیبرید فعلی از امکان استفاده صرفا از برق برای تامین انرژی مورد نیاز خودرو برخوردار است.
در تجربه تست و اطلاعات کسب شده از مسئولین فنی و بازاریابی نقاط قوت و ضعفی احساس شد که در ادامه جزییات حاصل از حدود ۳ ساعت رانندگی با این خودرو و اطلاعات کسب شده از مدیران آرین ارایه می شود.
 

نقاط قوت

صدای بسیار کم موتور
اولین چیزی که هنگام نشستن در خودرو و رانندگی کردن به چشم می آید صدای بسیار کم موتور ماشین است که این مزیت به لطف وجود ۲ موتور برقی در جلو و عقب ماشین که در سرعت کمتر از ۱۲۰ کیلومتر فقط از موتورهای برقی استفاده می شود حاصل شده است.
مجموع قدرت دو موتور الکتریکی  ۱۶۴ اسب بخار و موتور بنزینی ۲۰۰۰ سی سی  ۱۱۸ اسب بخار است.

مصرف بنزین کمتر و درنهایت آلودگی کمتر هوا

میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید ۲ موتور برقی و یک موتور بنزینی دارد. در واقع دو موتور برقی وظیفه اصلی حرکت ماشین در سرعت های زیر ۱۲۰ کیلومتر را بر عهده دارند. فقط زمانی که سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر می رود موتور بنزینی هم به چرخ های جلو نیرو وارد می کند. در حالت رانندگی عادی موتور بنزینی با توجه به نوع تنظیم راننده به صورت خودکار وظیفه شارژ باتری های خودرو بر عهده دارد. همچنین با توجه به انتخاب نوع رانندگی و حتی نوع جاده، نیروی حاصل از ترمز، سرآشیبی ها و موارد دیگر برای شارژ باتری ها مورد استفاده قرار می گیرند.
در حالتی که باتری ها برای مثال ۵۰ درصد شارژ داشته باشد و مسیر رانندگی جاده باشد، مصرف در حدود ۵٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. با شارژ کامل، مصرف سوخت تا زیر ۲ لیتر (برای ۱۰۰ کیلومتر اول) کاهش پیدا می کند.
به گفته مدیران آرین موتور، به عنوان مثال تقریبا برای هر بار شارژ کامل خودرو و طی کردن مسافت ۵۰ کیلومتر نزدیک به ۸۰۰ تومان باید هزینه برق بپردازید که برای طی کردن این مسافت با بنزین ۱۰۰۰ تومانی با فرض مصرف ترکیبی ۷ لیتر در هر کیلومتر در حدود ۳۵۰۰ تومان باید هزینه بکنید.
تکنولوژی S-AWC
 سیستم کنترل یکپارچه چرخ ها که به صورت انحصاری برای خودروهای میتسوبیشی است باعث می شود که سر پیچ ها تعادل ماشین بسیار زیاد باشد. در واقع این کار در نسخه پلاگین با ۲ موتور برقی در قسمت عقب و جلوی ماشین انجام و باعث می شود خودرو سر پیچ ها حتی با سرعت بالا تعادل خوبی داشته باشد.
این تکنولوژی اولین با در میتسوبیشی لنسر اوولوشن استفاده شد.
شتاب بیشتر
با وجود وزن بیشتر نسخه PHEV اما به لطف دو موتور برقی و یک موتور بنزینی ۲۰۰۰ سی سی، گشتاور خودرو بالاتر از نسحه بنزینی است و در نهایت قدرت و شتاب بهتری (حدود ۱ ثانیه)  احساس می شود.
حداکثر گشتاور موتور های الکتریکی ۳۳۲ نیوتن متر و گشتاور موتور بنزینی ۱۸۶ نیوتن متر است.

نقاط ضعف

غیر قابل حمل بودن شارژ
این خودرو ۲ ورودی شارژ دارد که یکی برای شارژ سریع و دیگری معمولی است. برای شارژ کردن این خودرو در منزل و حتی محل کار نمی توانید از شارژر پرتابل استفاده کنید زیرا ولتاژ برق شهری با ولتاژ مورد نیاز برای شارژ باتری خودرو ناهمخوان است و نیاز به دستگاهی واسط برای رفع نوسانات و افزایش ولتاژ است. بنابراین باید حتما ایستگاه شارژ آن در منزل یا هر جایی که شما به شرکت اعلام کنید نصب شود. این کار برای بار اول و در محل اول رایگان است اما برای جابجایی (نقل مکان منزل، محل کار و ….) حدود ۱۵۰ دلار باید هزینه نصب مجدد بپردازید.
همچنین اگر بخواهید علاوه بر محل اول ایستگاه شارژ، برای محل دومی نیز برای شما نصب شود، حدود ۱۰۰۰ دلارهزینه خواهد داشت.
همچنین اگر تشخیص دهید شارژر سریع نیاز است، نصب ایستگاه شارژ سریع هم هزینه ای در حدود ۳۰۰۰ دلار خواهد داشت.
هزینه بالای تعویض باتری
آرین موتور نماینده رسمی میتسوبیشی موتورز، باتری های این خودرو را برای ۸ سال گارانتی می کند. اما نکته مهم این است که هر چقدر سن ماشین به ۸ سال نزدیکتر، نیاز به تعویض باتری بیشتر می شود، هزینه تعویض باتری در حدود ۲۰۰۰۰ دلار (حدود ۹۰ میلیون تومان) است که برای مصرف کننده خودرو یا شخصی که قرار است خودرو را بخرد، زیاد است.
کمبود چند آپشن
در نسخه مورد آزمایش، سنسور جلو و عقب و دوربین ۳۶۰ درجه وجود نداشت و گفته شد حتمالا سنسور جلو و عقب به صورت جدا نصب خواهد شد و در نسخه تحویلی به مشتریان وجود خواهد داشت. اما به گفته مدیران آرین موتور، دوربین ۳۶۰ درجه به علت تحریم از روی این نسخه حذف شده است.
به علت فضایی که توسط باطری ها اشغال شده، زاپاس تعبیه نشده و با کیت پنچرگیری جایگزین شده است.
نتیجه گیری
با توجه به تکنولوژی پیشرفته این خودرو و نوع شرایط آب و هوای ایران برای انتخاب بین نسخه بنزینی یا پلاگین این خودرو چند فاکتور باید مورد توجه قرار گیرد.
۱- با توجه به هوای گرم بخشی از شهرهای ایران، مخصوصا در تابستان استفاده از این خودرو  در مناطق شمالی کشور با آب و هوای خنک برای افزایش بازدهی و طول عمر باتری پیشنهاد می شود.
۲- کاربرد این خودرو در مصارف شهری بهتر از جاده و آفرود است.
۳- با توجه به نصب ایستگاه شارژ خودرو در پارکینگ و مکان اشتراکی، از برق مشترک استفاده می کند و امنیت محل نصب نیز تامین باشد.
برای دیدن ویدئو مراسم رونمایی این خودرو، ویدئو زیر را ببینید :
 انتهای پیام/

 

2 دیدگاه

  1. اقا چرا گمراه میکنی همه سنسور ها و دوربین ۳۶۰ روی ماشین نصب شده مصرف بنزینش هم ۱٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هست اصلا ۵ لیتر مسخره و جوکه. من نمیدونم بد نام کردن اوتلندر چه سودی برای شما داره

    1. دوست عزیز. شما می تونید ویدئوی پایین همین مطلب و صحبت های مدیر مارکتینگ آرین موتور بشنوید و ببینید که می گن دوربین ۳۶۰ و … به خاطر تحریم از رو پلاگین حذف شده است. همچنین خود شرکت میتسوبیشی اعلام کرده در صورت فول شارژ بودن فقط ۱۰۰ کیلومتر اول مصرف ۱٫۷ و باقی آن روی ۵-۵٫۵ است. می توانید مطالعه بیشتر بفرمایید در سایت های خارجی و حتی سایت رسمی میتسوبیشی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن