چرا کالاهایی که با دلار گران شد ارزان نمی‌شود؟ چه نظارتی بر ویترین تامین‌کنندگان مستقل کالا در دیجی‌کالا است؟

چرا کالاهایی که با دلار گران شد ارزان نمی‌شود؟ چه نظارتی بر ویترین تامین‌کنندگان مستقل کالا در دیجی‌کالا است؟

جشن خرید اینترنتی ایران به بهانه رویداد یلدای ۹۷ دیجی‌کالا با حضور اهالی رسانه‌، مدیران ارشد این مجموعه و مدیران برخی برندهای ایرانی دیشب در محل هتل پارسیان آزادی برگزار ‌شد.

در این رویداد برندگان جام برترین‌های دیجی‌کالا مگ معرفی شدند.

برنامه‌های دیجی‌کالا در یلدای ۹۷ با عنوان روز خرید اینترنتی ایرانیان معرفی شد و گزارش خرید اینترنتی ایران (دیجی‌کالا رکورد) نیز اعلام شد.

*انتخاب برترین برندهای حاضر و غایب در دیجیکالا توسط مردم

به گفته مسئولان این مجموعه، جام برترین‌های دیجی‌کالا مگ از طریق مشارکت۴۱۰ هزار نفر از مخاطبان در نظرسنجی حاصل شده که این افراد در یک هفته به در وب در ۹ دسته بندی دارای ۹ کالا، رای دادند و بهترین محصولات را از نظر خود انتخاب کردند. این برندها داخلی و خارجی بودند و حتی کالای برخی برندهای برتر داخلی مانند هاکوپیان در دیجیکالا به فروش نمی‌رسد یا مانند آیفون در ایران نماینده ای نداشتند. در نهایت اعلام شد که به ۹ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه گوشی آنر اهدا می‌شود.

برای مثال، در این جام، عنوان برترین محصول خلاقانه حوزه فناوری دیجیتال به شارژر بی سیم معکوس در میت ۲۰ پرو اعطا شد؛ مقرون به صرفه ترین گوشی در سال گذشته آنر لایت انتخاب شد، کتاب دروغ های کوچک بزرگ خواندنی ترین کتاب در سال ۲۰۱۸ بود، اسنوا بهترین برند لوازم خانگی بود و بهترین گوشی آیفون ۱۰ X معرفی شد.

همچنین مدیر بخش لوازم خانگی دیجیکالا از ۴ برابر شدن فروش لوازم خانگی داخلی نسبت به خارجی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این امر نشان دهنده قدرت محصولات ایرانی در مقابل خارجی است.

* پرفروش ترین و عجیب ترین خریدهای مردم در گزارش خرید اینترنتی ایران

همچنین در این مراسم مواردی از پرفروش ترین یا عجیب ترین محصول سال ۹۷ ارایه شد. صندلی تاشو برند ایرانی اف آی تی پرفروش ترین و سیم ظرفشویی به ارزش ۳۰۰۰ تومان به دورترین خشکی کشور عجیب ترین های سال ۹۷ بوده‌اند.

*موجودی موبایل در یلدای امسال دیجیکالا

همچنین مدیر بخش کالای دیجیتال دیجیکالا گفت: در یلدای امسال موجودی خوبی از گوشی های موبایل با قیمت خوب داریم و در ۴ روز جشنواره یلدا از انواع گوشی ها به ویژه برند های برتر امشب موجود خواهد بود.

وی درباره اتمام موجودی کالا ها در این جشنواره ها، گفت: ذات جشنواره های این چنینی این است که بسیاری از کالاها که مشتری بیشتری دارند زودتر تمام شود اما آموخته‌های سال‌های پیش به ما یاد داده که تعهداتی را برای رضایت بیشتر مشتری‌ها بیاندیشیم.

*چرا کالاهایی که با دلار گران شدند ارزان نمی‌شوند؟

بخشی از این مراسم نیز به پرسش و پاسخ سعید و حمید محمدی از بنیانگذاران و مدیران دیجی کالا با مجری برنامه گذشت و مجری بخشی از سوالات پرتکرار کاربران را از مدیران پرسید.

سعید محمدی مدیرعامل دیجیکالا در پاسخ به این سوال که چرا با افزایش نرخ دلار قیمت اجناس لحظه افزایش پیدا می‌کند اما با کاهش نرخ دلار کالاها ارزان نمی شود؟ گفت: این پرسش پرتکراری است؛ دیجیکالا یک خرده فروش است و حاشیه سود آن در گروه‌های محصولی حتی کمتر از حد مجازی است که توسط دستگاه‌های نظارتی تعیین شده است. تولیدکننده نیز به منابع نامحدود کالا وصل نیست و فروشگاه حلقه آخر فروش است

وی ادامه داد:‌ در چند ماه گذشته مانند سال ۹۱ با یک بحران اقتصادی در سایز کوچک‌تر مواجه بودیم؛ در آن زمان تعداد مشتریان کمتری داشتیم و سایت فروشگاه کوچک‌تر بود و مانند سال ۹۱ تلاش کردیم شرایط را کنترل کنیم.

محمدی تصریح کرد: البته در این زمینه چند نکته وجود دارد؛ اینکه کالاها از دسته های مختلفی هستند؛ در بسیاری از کالاها مانند لوازم خانگی تولیدکننده یا واردکننده با ارز پایین‌تر از ارز آزاد و با ارز نیمایی حدود ۷ تا ۸ هزار تومانی کالا را وارد می‌کند؛ در این شرایط علی رغم کاهش قیمت دلار از حدود ۱۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان ارز تخصیص یافته به کالا تفاوتی نکرده و بنابراین امکان کاهش قیمت نیست که بسیاری از کالاها به این شکل هستند.

وی ادامه داد: برخی کالاها مانند موبایل تخصیص ارز نداشتند اما قیمت گذاری آنها دست‌خوش مسائل دیگری مانند ناهمخوانی عرضه و تقاضا است؛ کالایی که ۶ ماه وارد نشده تامین کننده چون با محدودیت روبرو است کالا را با قیمت رقابتی را عرضه نمی‌کند. مانند آیفون که در برهه‌ای قیمت آن به ۲۰ میلیون تومان رسید و تصمیم گرفتیم دیگر کالا را عرضه نکنیم.

به گفته وی، در این زمان ۲ انتخاب داریم؛ این که کالا را با قیمت بالاتر عرضه کنیم یا عرضه نکنیم که درباره گوشی موبایل در مقطعی این اتفاق افتاد و کالاها عرضه نشدند.

محمدی تصریح کرد: در حالت کلی نیز بسیاری از کالاها طی یک تا ۲ ماه پیش کالاها تا حدی کاهش قیمت داشته‌اند.

* چه نظارتی بر ویترین تامین‌کنندگان مستقل کالا در دیجی‌کالا است؟

محمدی همچنین در پاسخ به انتقاد دیگری از واگذاری فروشگاه مجازی به شرکت‌ها برای عرضه مستقیم کالا در دیجیکالا که به دلیل رفتار خارج از اختیار دیجیکالا، مشتریان این فروشگاه را با مشکل بیشتر در قیمت و کیفیت کالاهای دریافتی مواجه می کند، گفت: امسال دوازدهمین سال فعالیت دیجی کالا است و در دهمین سال فعالیت تصمیم به اجرای مدل سریع و خطرناک مارکت پلیس گرفتیم که مورد استفاده بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است.

به گفته وی، همزمان شدن لانچ مارکت پلیس با مشکلات اقتصادی امسال که بسیاری از کسب و کارها شامل ما و فروشندگان را اذیت کرد مشکلات از جمله نظارت بر قیمت را ۲ چندان کرد.

محمدی گفت: برای نظارت بر فعالیت تامین کنندگان کالا، ابزار نظارتی بیشتری روی قیمت‌گذاری اعمال کردیم؛ در بحث قیمت‌گذاری با چند دسته کالا مواجهیم؛ نخست کالاهایی که دارای قیمت مصوب و چاپ شده هستند مانند آب معدنی که لیست قیمت های آنها را داریم و فروشنده نمی‌تواند بیش از این قیمت‌ها را درج کند؛ دوم کالایی که قیمت مصوب دارند اما قیمت پرینت شده ندارند که قیمت‌ آنها در تعزیرات و اصناف وجود دارد و اجازه گرانفروشی نمی دهیم؛ سوم کالاهایی هستند که قیمت رسمی ندارند و در شرایط نرمال مکانیزم بازار رقابتی تعیین کننده قیمت این کالاها است و در بازار رقابتی مردم انتخاب می‌کنند از چه تامین کننده‌ای کالا را تامین کنند. برای این کالاها مکانیزم رقابت بین فروشندگانی که یک کالا را عرضه می‌کنند داریم و همچنین الگوریتم تشخیص قیمت نامتعارف که بازه مینیموم و ماکسیم قیمت محصول ر ابرای اطلاع کاربر ارایه می‌کند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن